Acupunctuur

Acupunctuur is een van de behandelingsmethoden van de TCM (Traditional Chinese Medicine), een duizenden jaren oude geneeskunde. Er wordt gebruik gemaakt van het zelfherstellende vermogen van het lichaam middels beïnvloeding van onze energie (Qi) huishouding. De Chinese Geneeskunde beschouwt ziekte als een verstoorde balans tussen lichaamsfuncties hetgeen veroorzaakt wordt door invloeden van buitenaf, emoties, levenswijze en aanleg (aangeboren oorzaken). Het plaatsen van dunne naaldjes op aangewezen punten van het lichaam zorgt ervoor dat ons lichaam hormonen of lichaamseigen chemische substanties afgeeft die het zelfherstellende en zelfregulerende vermogen van het lichaam aanzetten. Vandaag de dag wordt onder andere in ziekenhuizen in China, de Verenigde Staten (Mayoclinic), Duitsland en Engeland acupunctuur toegepast naast de regulier Westerse behandeling. Het beste uit twee werelden.

TCM

Acupunctuur behoort tot de groep van TCM behandelingen samen met Tuina (Chinese therapeutische massage), Chinese voedingsleer, kruidengeneeskunde, moxa, cupping, Qigong en Taiqi (voor meer uitleg zie behandeling).

Behandel de oorzaak van ziekte

Een belangrijk uitgangspunt van de TCM waaronder acupunctuur valt, is het herkennen van de wisselwerking tussen lichaam en geest. In de huidige maatschappij, met alles wat van ons gevraagd wordt op de verschilllende levensgebieden (gezin, werk, zorg voor ouders enzovoorts) hebben stress en overbelasting een groot effect op onze gezondheid.
Bij het opstellen van uw behandelplan kijk ik in plaats van alleen naar uw klachten juist naar uw hele gezondheid in relatie tot uw klachten. Hierdoor is het mogelijk om naast het behandelen van symptomen/klachten ons ook te richten op de oorzaak en het voorkomen van ziekte.

Wetenschap

Het is wetenschappelijk aangetoond dat acupunctuur het afweersysteem en ziekte beïnvloedt middels ingrijpen op niveau van het zenuwstelsel en onze hormoonhuishouding. Het effect van acupunctuur is meetbaar op niveau van cellen, genen, molekulen, hormonen en neurotransmitters (meer info op www.iocob.nl).

Bijwerkingen

In tegenstelling tot veel medicijnen heeft acupunctuur geen of nauwelijks bijwerkingen wanneer uitgevoerd door een bekwame, goed medisch onderlegde behandelaar. Tot en met 24 uur na de behandeling kunt u licht vermoeid zijn (uw lichaam zoekt een nieuwe balans, dit vraagt energie). Langer durende vermoeidheid moet u aan mij aangeven. Het kan zijn dat ik uw behandeling daarop zal aanpassen. Verder wil ik u aanraden om goed te drinken (liefst lauw water) na een behandeling en u goed warm te kleden. Pas goed op uzelf en neem rust wanneer uw lichaam dit aangeeft!

Preventie van ziekte

Preventie (voorkomen van ziekte) is een belangrijk onderdeel van de geneeskunde in Aziatische landen. Het is niet dat men altijd ziekte kan voorkomen maar bij het goed bewustzijn van de signalen die het eigen lichaam/geest geeft, kan men eerder zelf bijdragen aan het in gang zetten van herstel. Hierbij valt te denken aan acupunctuur, voldoende slaap, aangepaste voeding, beweging en ontspanning. Zie voor een uitgebreide lijst van te behandelen aandoeningen: Voor wie?