mindfulness ofwel stressreductie training: mind-body medicine

Het in balans brengen van lichaam en geest, ook wel Mind-Body medicine genoemd, kan met behulp van acupunctuur. Lichaam en geest zijn namelijk niet gescheiden maar zijn geheel in elkaar verweven zoals we dat in de Chinese geneeskunde zien. Ook in het Westen zijn we hier steeds meer van bewust. Stress gerelateerde lichamelijke klachten, depressie en burn-out zijn wereldwijd een groot probleem voor de volksgezondheid.

Naast het ontvangen van een acupunctuurbehandeling kun je ook zelf aan je gezondheid werken door te leren opmerken wat er voor gedachten, emoties en lichamelijke sensaties bij jou een rol spelen in het moment van nu en hoe je daarop reageert. Vaak zetten we onbewust negatieve gedachten en of ongewenste emoties om in spanning, spanning in bijvoorbeeld de spieren (schouders/nek, onderrug), maar ook maag-darmklachten door aanspanning van glad spierweefsel in de darmen en nog veel meer ziekte verschijnselen.

Effecten van stress

Ook zijn piekerende gedachten of aanhoudende emoties zoals frustratie/boosheid, angst, verdriet en ook langdurige pijnklachten een bron van chronische stress hetgeen een hele cascade ingang zet van activiteiten van het onwillekeurige zenuwstelsel, verhoogde hartslag, vrijkomen van stresshormonen, versnelde ademhaling. Dit kan weer leiden tot hoge bloeddruk, hartkloppingen, spijsverteringsklachten, migraine aanvallen, chronische vermoeidheid, duizeligheid en meer.

Het is mogelijk deze vicieuze cirkel van stress te doorbreken door te oefenen met bewust worden waar je aandacht is en op te merken wat er speelt in je lichaam, denkgeest en gevoelens en hoe je daar op wilt reageren of niet. Een methode om dit te doen is middels Mindfulness oefeningen. Dit zijn oefeningen in opmerkzaamheid, bewust je vriendelijke, open en nieuwsgierige aandacht plaatsen waar jij die wilt. Bijvoorbeeld je aandacht plaatsen naar de ademhaling of naar bewegen. In plaats van altijd maar in het verhaal te zitten in ons hoofd, een verhaal dat zich vaak in de toekomst of het verleden afspeelt, kijken we naar wat er nu is, in dit moment. Dit geeft vaak rust en ruimte om een volgende stap te nemen. Vaak bespreek ik in mijn arts consult oefeningen uit de Mindfulness en ook theorie met betrekking tot het omgaan met stress/ pijn of welk lijden dan ook. Mijn rol hierin is die van coach of gids en kan je helpen je eigen kracht en balans te hervinden.

De kern van Mindfulness

Voor mij persoonlijk is de kern van de Mindfulness mooi gezegd in de volgende uitspraak.

“Learning to befriend yourself”

“Leren vrienden te worden met jezelf”

Leren met nieuwsgierige, open en vriendelijke aandacht te kijken naar dat wat er in dit moment bij jou speelt. Kijken naar je lichaam, je gedachten en je emoties zonder te hoeven oordelen of het prettig of niet prettig of neutraal is. Het gewoon laten zijn zoals het is, omdat het er is, zonder wegduwen of vechten tegen (bv pijn) of vastklampen (aan geluk). Dit biedt mogelijkheid en ruimte voor helder zien en keuze, de keuze om goed voor jezelf te zorgen. Bijvoorbeeld de keuze om negatieve automatische gedachtenpatronen en handelingen te herkennen, de keuze om naar je lichaam te luisteren en je grenzen te bewaken.

 

Zoals de Chinezen al 3000 jaar geleden zeiden: “We zijn lichaam en geest als een geheel, in connectie met hemel en aarde en met alle levende wezens”.

“You can’t stop the waves, but you can learn to surf…” – Jon Kabat Zinn

 

Mindfulness voor wie?

Heb jij regelmatig het gevoel geleefd te worden? Wordt je vaak overspoeld door aanhoudende negatieve gedachten, emoties en pijn of andere lichamelijke klachten?

Is spanning, stress, onrust in je hoofd en lichaam iets wat inmiddels bij je lijkt te horen….?

Misschien is Mindfulness iets voor jou!

Maar ook Mindfulness voor iedereen: Wil je bewuster in aandacht leren leven met alles dat op jouw pad komt en nog meer in contact komen met jouw kracht, passie en innerlijke wijsheid? Wil je weten wat je zelf nog meer kan doen aan het balanceren van je eigen gezondheid en meer genieten van kleine momenten van geluk?

We zorgen voor ons lichaam, tandenpoetsen, douchen, bewegen, maar onze (denk)geest die laten we doorkletsen als een radio die altijd vol aan staat en dan ook nog met veel negatieve berichtgeving. Naast de input van alle prikkels uit de maatschappij, de vele rollen met verplichtingen die we hebben, social media, drukte en snelheid van het bestaan, zorgt die altijd malende denkgeest voor extra spanning in je lichaam en geest en dit gaat ten koste  van je dagelijkse energie en gezondheid. Met andere woorden, zorg ook voor je geest, ook die kan je trainen, verzorgen en in conditie brengen. met als doel, ervaren van meer energie, levensplezier en zo gezond mogelijk in balans leven.

 

Heb jij last van de volgende zaken?

  • Overmatig piekeren, je zorgen maken?
  • Tijdsstress, niet ophoudende to-do lijst?
  • Alle ballen in de lucht houden kost je teveel energie, je voelt je onrustig en gejaagd.
  • Je gunt jezelf geen tijd om leuke dingen te doen voor jezelf
  • Voor sporten, bewegen, hobby’s, gezond eten even niets ‘moeten’, heb jij geen tijd
  • Regelmatige sombere buien of opstaan met een sombere stemming of angst voor wat de dag gaat brengen, angst voor de toekomst.
  • Wie ben jij als je niet ‘doet’?
  • Je voelt je alsof je geleefd wordt en geen keuzes hebt om het anders te doen
  • Je bent met je gedachten vaak in het verleden (spijt of boosheid) of de toekomst (angsten, zorgen)?

 

Praktisch, wat kan je leren bij een Mindfulness training?

  • Minder verstrikt te raken in gedachten en gevoelens, minder piekeren
  • De signalen en grenzen die je lichaam aangeeft goed leren herkennen
  • Beter voor jezelf leren zorgen
  • Automatische reacties herkennen en er op een andere manier mee leren omgaan
  • Je emoties herkennen en daar op vriendelijke en zorgzame manier mee omgaan
  • Op een effectieve manier met pijn, gevoelens van somberheid, angst, eenzaamheid, frustratie/boosheid en/of stress omgaan
  • Je mentale veerkracht te vergroten waardoor je beter met lastige situaties kunt omgaan

 

Mindfulness, Stress reductie training

  • Ervaringsgerichte training
  • Oefeningen in aandacht (bv ademhalingsoefeningen, bewegen in aandacht) en opmerkzaamheid en nabespreken hiervan, stress educatie, kijken naar eigen automatische patronen
  • Training van 8 weken in een groep (5-8 personen), waarbij 1x per wk een bijeenkomst van 2,5 uur en een stiltedag (10:00–15:00)
  • Of 8 weken 1 op 1 individueel (training 1x per week 1 uur bij individueel)
  • 8 weken thuis dagelijks Mindfulness oefeningen doen, 45 minuten per dag/ 6 dagen per week.
  • Work-out voor de geest, mentaal in conditie komen
  • Mindfulness is geen (psycho)-therapie of vervanging daarvan
  • Leren Mindfulness toepassen in je dagelijks leven

 

Wetenschappelijk onderzoek

Inmiddels zijn er ontzettend veel wetenschappelijke studies gedaan naar de positieve effecten van aandachtstraining (MBSR, 8 weekse Mindfulness based stress reduction programma) onder andere op mensen met stress, pijn, angst, fibromyalgie, psoriasis, depressie en kanker. De resultaten uit onderzoek onderschrijven de positieve ervaringen van deelnemers op onder meer hun kwaliteit van leven.

 

Investering

Kosten groepstraining

€ 400,- gehele training te betalen in aansluiting op het kennismakingsgesprek. Vanaf de betaling is de deelname plaats in de training definitief.

In overleg mogelijk in 2 delen te betalen 50% na het kennismakingsgesprek en 50% uiterlijk 4 weken voor de start van de training. In de kosten zit inbegrepen: 8 x bijeenkomst van 2,5 uur een stiltedag, werkboek, USB of CD met audio opnames.

 

Kosten individuele training

€ 550,- gehele training te betalen in aansluiting op het kennismakingsgesprek. Vanaf de betaling is de deelname plaats in de training definitief. In overleg mogelijk in 2 delen te betalen 50% na het kennismakingsgesprek en 50% uiterlijk 4 weken voor de start van de training.

In de kosten is inbegrepen 8 x bijeenkomst van 1 uur, terugkom bijeenkomst van 1 uur, werkboek, USB of CD met audio opnames.

 

Algemene voorwaarden

Tip: Lees de algemene voorwaarden voor betaling, annulering, verzekering en meer op de website.

 

Data trainingen

Data Mindfulness groepstraining (8 weekse MBSR Mindfulness based Stress reduction, volgens Jon Kabat Zinn, kleine groep max 8p)

 

Mindfulness Rivierenbuurt Amsterdam: Donderdag-avond START Sept 2017

LOKATIE: Deurloostraat 129 hs, A’dam rivierenbuurt

TIJD: Do-avond 19:30-22:00

DATA: SEPT 21/28            OKT 5/12/19      NOV 2/9/16

Stiltedag za 4/11 van 10:00-15:00

 

 

 

Mindfulness Amsterdam-Buitenveldert do-middag START jan 2018

LOKATIE: CFF Marquette 44, Amsterdam Buitenveldert

TIJD: Do-middag 15:00-17:30

DATA: JAN 18/25             FEB 1/8/15/22   MRT 8/15

Stiltedag za 10/3 10:00-15:00

 

Mindfulness Rivierenbuurt Amsterdam: Donderdag-avond START April 2018

LOKATIE: Deurloostraat 129 hs, A’dam rivierenbuurt

TIJD: Do-avond 19:30-22:00

DATA: APRIL  5/12/19/26            MEI: 17/24/31      JUNI: 7

Stiltedag ZA 26/5 van 10:00-15:00

 

Individuele Mindfulnesstraining

I-MBCT-MBSR Individuele mindfulness training: op aanvraag, 8 weken individuele training van 1 uur

 

Vragen, aanmelden?

Arts integrale geneeskunde en Mindfulness trainer,
Yu-Wen Tjiong 06-23572386 info@acupunctuurartspraktijk.nl